Wady wzroku

Treść:

Wróć na stronę główną

Krótkowzroczność

Typowym objawem krótkowzroczności jest nieostre, zamazane widzenie do dali. Krótkowidz często mruży oczy, żeby zwiększyć ostrość obrazu, patrząc przez węższą szczelinę - stąd pochodzi wyraz „myopia“, który po łacinie oznacza „zamknięte oczy“.

Dalekowzroczność

Typowym objawem dalekowzroczności (łac. hypermetropia, hyperopia) jest nieostre widzenie znajdujących się blisko przedmiotów. W większości wypadków występuje już przy narodzinach, a w wieku dziecięcym może pozostawać niezauważalna. Czasem u dzieci z wadą dalekowzroczności można zaobserwować problemy z czytaniem albo zezowanie. W starszym wieku pojawiają się kolejne symptomy - rozmazane widzenie, łzawienie, zmęczenie, ból oczu lub głowy, które intensywniej objawiają się wieczorem lub po większym wysiłku psychicznym lub fizycznym.

Astygmatyzm

Typowym objawem astygmatyzmu jest nieostre widzenie, zarówno na bliską, jak i na daleką odległość. Pacjenci z astygmatyzmem nie widzą wyraźnie różnic pomiędzy liniami pionowymi, poziomymi lub skośnymi - np. mylą podobne znaki, takie jak cyfry 0, 3 czy 8 lub litery H, M czy N. Do dalszych objawów należy zmęczenie oczu i ból głowy.

Starowzroczność

Typicky se presbyopie projevuje obtížemi při čtení na blízko – postižený si pomáhá oddalováním textu, zakláněním hlavy nebo čtením při jasnějším světle, při pohledu z blízka do dálky se vidění zamlžuje, objevují se i bolesti hlavy a únava očí. Uvedené příznaky jsou výraznější u lidí, kteří se musejí při práci dlouhodobě soustředit na vidění nablízko – např. monitor počítače.Zazwyczaj starowzroczność (presbyopia) objawia się problemami z czytaniem tekstu znajdującego się blisko – osoba z tą wadą pomaga sobie, oddalając tekst, przechylając głowę lub czytając przy jasnym świetle. Podczas patrzenia na bliskie odległości widzenie jest zamglone, pojawia się również ból głowy i zmęczenie oczu. Wymienione symptomy występują wyraźniej u osób, które w pracy muszą się długo koncentrować na patrzeniu na bliską odległość, np. na monitor komputera.

Aberracje wyższego rzędu

Odchylenia i nieprawidłowości układu optycznego oka, które mogą mieć wyraźny wpływ na jakość widzenia. Mogą być źródłem znacznych problemów z jakością wzroku - gorszego widzenia w ciemności lub w półmroku, widzenia podwójnego itp.