Choroby oczu i okolic oczu

Treść:

Wróć na stronę główną

Zaćma (katarakta)

Zaćma (katarakta) jest bezbolesnym schorzeniem. Do jej pierwszych objawów należą zamazane widzenie i wrażliwość na silne światło. Cierpiący na to schorzenie kierowcy podczas jazdy nocą mogą być oślepiani światłami nadjeżdżających z naprzeciwka pojazdów. Może się wydawać, że barwy przy patrzeniu jednym okiem są intensywniejsze niż przy patrzeniu drugim, a dodatkowo obraz znajdujących się blisko przedmiotów może być podwojony. W dotkniętym zaćmą oku stopniowo rozwija się też krótkowzroczność, czyli nieostre widzenie oddalonych obiektów.

Jaskra

Jaskra (łac. glaucoma) z początku przebiega w sposób praktycznie niezauważalny. Tylko prewencyjne badanie lekarskie pozwala wykryć początkowe stadium choroby lub czynniki ryzyka, jak np. podwyższone ciśnienie wewnątrzgałkowe. Dopiero w bardziej zaawansowanym stadium pacjent może doświadczać niezauważalnych początkowo ubytków w polu widzenia. Później następuje już widoczne pogorszenie widzenia peryferyjnego i zniekształcenie obrazu na krańcach pola widzenia. Jeżeli pacjent przychodzi do lekarza dopiero w tej fazie choroby, nie jest już w mocy medycyny przywrócenie oku pełnej dawnej sprawności.

Zwyrodnienie plamki żółtej

Do najczęstszych objawów u pacjentów ze zwyrodnieniem plamki żółtej należy rozmazana szara lub czarna plama w centrum pola widzenia, przy czym widzenie peryferyjne pozostaje ostre w jednym oku lub w obojgu oczach. Osoba z tą wadą widzi zazwyczaj proste linie jako zdeformowane, rozmazane litery lub nieodpowiednie kształty lub rozmiary różnych przedmiotów. Dochodzi ponadto do zaburzenia postrzegania barw, które wydają się wyblakłe. W konsekwencji zdolność czytania, prowadzenia pojazdów mechanicznych, oglądania telewizji, a nawet rozpoznawania twarzy staje się ograniczona lub wręcz zanika całkowicie.

Zez

Typowym objawem zeza jest zaburzenie współpracy oczu - w większości przypadków jedno oko patrzy prosto do przodu, a drugie jest najczęściej skierowane do wewnątrz, ewentualnie na zewnątrz, w górę lub w dół. Innym objawem może być mrużenie jednego oka i przechylanie głowy na bok. Czasami zez objawia się tylko przy patrzeniu na znajdujące się blisko obiekty, a przy patrzeniu do dali oczy mają normalne położenie. U niektórych osób może się objawiać wyłącznie wieczorem lub przy zmęczeniu.

Męty ciała szklistego

Męty przybierają postać drobnych ciemnych kropek, ich zbitek, pajęczynek lub nitek, które jakby wznoszą się przed okiem. Są wyraźniejsze podczas patrzenia na jasne tło. Ich występowanie i intensywność są w znacznym stopniu zmienne. Czasem są praktycznie niedostrzegalne, kiedy indziej znacznie przeszkadzają, a wręcz blokują widoczność, dopóki znów nie "odpłyną".

Dalsza część artykułu

Schorzenia powiek i okolic oczu

Szereg różnych zmian na powiekach i w okolicach oczu ma przeważnie charakter kosmetyczny i oprócz kwestii estetycznych nie powoduje większych problemów dla pacjentów. Powodem zmian skórnych może być jednak również nadmierne łzawienie, które bywa konsekwencją wywinięcia brzegu powieki na zewnątrz (ektropium), przy którym dochodzi do odwrócenia punktu łzowego dolnego od powierzchni gałki ocznej. Przy wywinięciu brzegu powieki do środka (entropium) natomiast krawędź powieki z rzęsami wywija się w kierunku gałki ocznej i podrażnia spojówkę i rogówkę, wywołując uczucie pieczenia i szczypania w oku.

Inne schorzenia siatkówki

Rozbłyski, iskrzenie lub mruganie, które zazwyczaj pojawia się na skraju pola widzenia. Te wrażenia świetlne mogą wystąpić również w konsekwencji wstrząsu ciała szklistego przy uderzeniu w oko lub przy nagłym i mocnym uderzeniu w głowę (jak mówi się potocznie, człowiek "widzi wtedy gwiazdy"). Jeżeli pojawiają się bez tych zewnętrznych przyczyn, mogą być pierwszymi objawami uszkodzenia siatkówki.

Inne schorzenia soczewki

Deformacja obrazu, zaburzenie widzenia peryferyjnego lub utrata ostrości wzroku występujące często po urazach lub zabiegach chirurgicznych na oku.